Weerstand moet je opbouwen

16/03/2021

Train of drain jij je immuunsysteem?

Weerstand moet je opbouwen

Train jij je immuunsysteem op een manier die bij jou past? Of drain jij je lichaam en geest? Weerstand is een wipwap van belasting en belastbaarheid. Je immuunsysteem trainen zorgt ervoor dat je beter gewapend bent tegen ziektes, stress of tegenslag. En ja, daar moet je wel wat voor doen (of laten).

 

Vraag jezelf eens af: wat doe ik nou dagelijks? Waar stel ik mezelf aan bloot? En houd tegelijkertijd goed in de gaten: wat kan ik eigenlijk aan? Als je – zoals veel van de mensen met wie ik werk – last hebt van chronische pijn, dan is het verstandig en noodzakelijk om het hele plaatje mee te nemen. Denk aan: voeding, bewegen en licht. Voor mij drie fundamentele dingen om mezelf gezond te houden.

 

Trainen of drainen

Stel: je wil je spieren trainen en besluit een stang van 25 kilo 25 keer op te tillen. Dat is zwaar. Maar een tweede of derde training gaan al beter. En tijdens de vierde training zal je merken dat het een stuk makkelijker gaat. Hoe vaker je het doet, hoe beter het lichaam zich aanpast. Begin je out of the blue met 150 kilo, dan kan je drie dagen niet lopen.

 

Weerstand moet je opbouwen, net zoals je spierkracht opbouwt. Geleidelijk, de eerste keer niet te heftig en door je bloot te stellen aan wat je mogelijk ziek, zwak of gestrest kan maken. En daar bewust mee om te gaan.

 

Isoleren of blootstellen

Blootstellen hoort bij weerstand opbouwen. Kinderen (en volwassenen) bouwen aan hun immuunsysteem door vies te worden, buiten te spelen, in een net even te koud zwembad te springen. Niet door binnen te blijven in kunstmatig licht of zich te isoleren van de natuur.

 

Moet je jezelf altijd inpakken als je naar buiten gaat, of is het ook oké om af en toe in je overhemd een paar kilometer te wandelen? Is het slim om een mondkapje te dragen, of adem je dan je eigen toxines weer in? Zonnebrandcrème? Ik ben fan van holistische dermatologen die zeggen: als je het niet kunt eten, smeer het dan ook niet op je huid.

 

Terug naar die wipwap van belasting en belastbaarheid: voeding, bewegen en licht.

 

Voeding en vasten

Een zak chips opentrekken of even een colaatje inschenken. De gevaren van het gemak liggen overal op de loer. En we denken er bijna nooit bij na. In de zomer willen we bijvoorbeeld strak en fit zijn, terwijl we eigenlijk vetten moeten sparen voor de winter. In de winter zitten we veel binnen en beginnen we uit verveling meer te eten. Precies tegengesteld aan hoe de natuur het heeft bedacht. Zelf ben ik aan het vasten (belasting), omdat ik er van overtuigd ben dat schaarste (stress voor je lichaam) onmisbaar is voor het opbouwen van een goede weerstand.

 

Wist je trouwens dat het woord ‘breakfast’ precies zegt waar het voor bedoeld is? Break the fasting, stop het vasten. Want we vasten allemaal elke dag als we slapen. Schaarste is gezond. Door te vasten, train je je lichaam om niet alleen maar op koolhydraten te leven, maar op suikers in je lever te teren en op de vetten in reserves. Hoe vaker je jezelf blootstelt aan schaarste, hoe beter je lichaam zich aanpast (belastbaarheid)

 

*disclaimer: raadpleeg altijd eerst een arts als je aan vasten wil beginnen.

 

Bewegen

No worries: je hoeft echt niet meteen een marathon te gaan rennen om je weerstand op te bouwen. Matig intensief bewegen is het credo. Goed kijken naar wat je aan kan (belastbaarheid) en dan gaan zwemmen, wandelen, of spieren trainen in de sportschool (belasting). Op die manier bouw je je weerstand, conditie en kracht op. Elke dag een beetje. Zelf doe ik aan functional patterns,  zwem ik twee keer in de week en loop ik 1 a 2 keer in de week buiten. Vijf kilometer, kop leegmaken en genieten van het licht. Want ja, ook daar geloof ik in.

 

Licht

Natuurlijk licht is gigantisch belangrijk voor je bioritme; de zon voorziet je gratis van je vitamine D-voorraad. Ga dus naar buiten en stel je bloot aan de zon. Je hormonen zullen je dankbaar zijn.

 

Ochtendlicht is weer anders dan avondlicht. En buitenlicht is iets heel anders dan kunstlicht. Het is een feit dat mensen zich beter voelen en een hogere weerstand hebben als ze leven volgens hun circadiaanse ritme (hun bioritme of 24-uursritme).

 

Rekensom

Stel dat jij nu 100% bent en je zou elke dag je immuunsysteem 1 % verbeteren. Dan ben je na 365 dagen 37,78 keer beter. Blijf je bijvoorbeeld elke dag troep eten, en je zou dagelijks 1% achteruit gaan, dan ben je na een jaar nog maar 3 % vergeleken met wie je nu bent.  

 

Trainen dus.

 

Hoe zit het bij jou?

Iedereen is anders. Je weerstand opbouwen is geen kwestie van goed of fout. Het gaat erom: is het optimaal? Daarom ben ik ook Optimal Performance therapeut geworden.

 

Checklist: geef jezelf een cijfer tussen de 1 en de 5 bij elk van de volgende stellingen. Een '1' = het minst waar en een 5 = het meeste waar. Doe er niet langer over dan 3 minuten.

  • Ik voel me over het algemeen de hele dag door fit en energiek
  • Ik slaap doorgaans 7-8 uur onafgebroken en word uitgerust wakker
  • Ik doe minstens 3 x per week iets van cardiotraining
  • Ik doe minstens 3 x per week iets van krachttraining
  • Ik doe minstens 3 x per week iets van flexibiliteit en/of mindbody training
  • Ik drink tenminste 2 liter goede kwaliteit water per dag
  • Ik drink niet meer dan 1 glas alcohol of cafeïne houdende drank per dag
  • Ik eet zelden tot nooit fastfood of troep waarvan ik weet dat het slecht voor me is
  • Ik spendeer iedere dag minstens 30 minuten buiten in de natuur
  • Ik heb helemaal geen last van pijnklachten of ziekten

Kan ik je hierbij helpen? Vraag nu het vrijblijvende adviesgesprek aan.

  • Benieuwd naar de ervaringen van Alex zijn clienten? Bekijk hier de testimonials.
  • Wil jij een afspraak maken om te kijken of Alex jou kan begeleiden op het gebied van jouw lichaam, geest, relatie's of business? Vraag dan nu een gratis advies gesprek via het contact formulier.